Jula utsett till superföretag för nionde året

Detaljhandeln inom klassen Sällanköp är branschen med flest antal Superföretag. Branschen ståtar med 107 representanter i den exklusiva listan över Sveriges Superföretag 2014, en utökning med sju företag jämfört med året före. Mest framgångsrikt av dem alla är Jula som varit på listan i nio år.

22 okt, 2014

I tio år har affärsinformationsföretaget Bisnode granskat Sveriges aktiebolag för att identifiera Superföretagen, de företag som presterar allra bäst när det gäller vinst, tillväxt, avkastning och finansiering. Superföretagen är ett samarbete mellan tidningen Veckans Affärer och Bisnode och i år har fler företag än någonsin kvalat in på listan. 442 Superföretag klarar de extremt tuffa kriterierna.

Detaljhandeln inom klassen Sällanköp har haft en stark utveckling med sju nya Superföretag, vilket gör att branschen bidrar med totalt 107 företag till Superlistan. Sällanköp är därmed den enskilt största branschen, före Företagstjänster.

Skaraföretaget Jula är här i en klass för sig. Det är inte bara överlägset störst med 4,4 miljarder kronor i omsättning. Jula har dessutom lyckats med bedriften att klassas som Superföretag nio år i följd. Acne studios har klarat det sju gånger, och både Webhallen och Kjell & Co har klarat det fem gånger.

”Att ligga kvar på listan år efter år är nästan overkligt. Vi talar här om juvelerna i svenskt näringsliv”, säger Per Adolfsson, Sverigechef på Bisnode

Superföretagen 2014 inom detaljhandeln – topp tio

Tjänar pengar och anställer

Superföretagen har mer än fördubblat sin omsättning och antalet anställda de senaste fyra åren. Under de senaste tio åren har Superföretagen bidragit med 19 procent av Sveriges jobbtillväxt, trots att de bara utgör sex promille av aktiebolagen.

”Antalet Superföretag i Sverige har aldrig varit fler trots att konjunkturen i stora delar av vår omvärld går på sparlåga. Det vittnar om att svenska företag är skickliga på att anpassa sig till tider av sämre ekonomiskt klimat”, säger Per Adolfsson, Sverigechef för Bisnode.

Utnämningen till Superföretag baseras på en unik analys och avancerad bedömning av bolagens ekonomiska prestationer under de senaste fyra åren. Företagen ska ha levererat på topp när det gäller tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, finansiering och kapitalstruktur. Det är som en mångkampstävling i Olympiska spelen där deltagarna efter fyra års intensiva förberedelser måste toppa formen i sex grenar samtidigt.

Fördjupad information om alla superföretag, trender, analys, länsindelningar och en avancerad sökfunktion finns på: http://www.bisnode.se/superforetagen

Om Superföretagen 2014

För att nå status som superföretag räcker det inte att bara vara bra i en gren, företaget måste behärska mångkampens alla inslag. Karakteristiskt för superföretagen är att de har en långsiktig försäljningstillväxt och uthållig lönsamhet, är strategiskt skickliga med finansieringen och samtidigt effektiva i hushållningen av resurserna.

Bisnode identifierar och rankar Sveriges Superföretag utifrån de svenska aktiebolagens ekonomiska prestationer. Modellen tar hänsyn till och väger samman bolagens tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren. Av alla existerande aktiebolag är det endast 442 företag som kommer med på 2014 års topplista.

För att bedöma varje enskilt företag jämförs dess ekonomiska prestation utifrån sex parametrar med referensvärden baserade på prestationen hos alla andra företag med motsvarande storlek och verksamhet. Bedömningen är relativ, så att de bästa företagen oavsett låg- eller högkonjunktur kan identifieras. Den är också storleksneutral, de bäst presterande företagen återfinns bland såväl större som mindre företag. Bedömningen görs för de senaste fyra åren, för alla företag som existerat sedan år 2009. Listan innehåller alltså företag som under fyra års tid presterat bättre tillväxt än andra jämförbara företag, men som under samma tid dessutom haft bättre vinst, avkastning, effektivitet och kapitalstruktur än andra jämförbara bolag. Utöver detta är villkoret att företagen ska ha en omsättning på minst 10 miljoner kronor under det senaste året.

Undersökningen är framtagen av Per Weidenman, analytiker på Bisnode, som tillsammans med Veckans Affärer har presenterat Årets Superföretagare i tio år.

Superföretagen 2014 inom detaljhandeln – topp tio

Per Weidenman