Bisnodes svenska ledningsgrupp får ny förändringskraft

Jonas Dahlberg, tidigare vd för Netgain AB, kliver ombord som Product Portfolio Manager och tar plats i den svenska ledningsgruppen. Ny i svenska ledningsgruppen är även Marketing and Communications Manager Elin Ljung, med mångårig erfarenhet från Bisnode. Båda två tar med sig erfarenhet och kompetens som stärker Bisnodes marknadsledande position som den bästa partnern för lösningar baserade på digital affärsinformation.

27 jun, 2012

Bisnode ska bli bättre på att nyttja sin fulla potential, ha ett större kundfokus och erbjuda kunderna sin samlade kompetens. För att förverkliga strategin behövs ett samlat grepp om erbjudandet och ett samarbete över företagsgränserna för att växla ut koncernens fulla kraft. Arbetet med att stärka koncernens varumärke, internt och externt är avgörande för att strategin ska förverkligas internt och budskapet om Bisnodes fulla erbjudande ska spridas externt.

Koordinera och stärka erbjudandet

Jonas Dahlberg tillträder som Bisnode Sveriges nya Product Portfolio Manager den 1 juli och kommer att ingå i Bisnode Sveriges ledningsgrupp. Han kommer närmast från en tjänst som vd på Netgain AB, ett konsultbolag som erbjuder tjänster inom affärsmässig it-styrning.

Innan dess arbetade han i nio år på Microsoft, bland annat som säljare och säljchef inom den svenska tjänstesidan för storkunder. Jonas har även varit produkt- och konsultchef på Linq Systems, som under hans tid på företaget växte från fem till flera hundra medarbetare. Hans främsta uppdrag är att se över och förädla Bisnodes tjänsteerbjudande.

”Bisnode har starka varumärken, engagerade medarbetare och riktigt bra produkter. Entreprenörskulturen leder till att vi hela tiden utvecklar nytt i nära samarbete med våra kunder. Genom att kombinera styrkan i alla produktområden kan vi komma närmare kundens processer och leverera större och bättre integrerade lösningar som tillför mer nytta till kunden, säger Jonas Dahlberg.

”Jonas kommer med sin erfarenhet och kompetens att tillföra stort värde och mycket energi till Bisnodes fortsatta utveckling”, säger Björn-Erik Karlsson, regionchef på Bisnode Norden.

Kommunikation som stärker strategiarbetet och varumärket

Elin Ljung tillträder idag rollen som Marketing och Communications Manager i Sverige. Elin har varit Corporate Communications Director på Bisnode sedan 2007 och innan dess bland annat kommunikationsansvarig i två börsnoterade it-koncerner, Addnode och Nocom. Hon kommer att ingå i Bisnode Sveriges ledningsgrupp med samordningsansvar för Norden.

”Elins kunskaper om Bisnode är mycket värdefulla. Under fem års tid har hon lett arbetet med Bisnodes interna och externa kommunikation. I Sverige har Bisnode med sina produkters starka varumärken en unik position i marknaden, något vi nu vill ta vidare till nästa nivå. Elin är rätt person att leda det arbetet”, säger Björn-Erik Karlsson.

Pia Törnqvist

Marknads- och kommunikationschef