Kan Big Data forutse hvem som vinner Fotball-EM 2016?

Fotballfans som venter ivrig på EM i fotball 2016, kan nå ta del i hvordan analyser av enorme mengder data kan forutse hvordan de ulike landslagene vil gjøre det i EM. Bisnode Data Analytics Lab har utviklet en webapplikasjon som alle kan bruke til å forutse utfallet av kampene i EM, hvem som går videre, og hvem som står igjen som vinner til slutt. Spania, England, Sveits og Belgia har størst sannsynlighet for å møtes i semifinalene. Som vinner av hele mesterskapet står kampen mellom Belgia og Spania.

Daglig oppdaterte prognoser basert på Big Data

Bisnode Big Data Analytics Lab lager prognoser ved hjelp av ustrukturerte og spredte webdata kombinert med analytiske modeller. Ved å analysere antall mål, angrepsstyrke og forsvarsstyrke, historiske resultater m.m., kan det lages en prognose for hvordan hver kamp vil ende, resultatene av gruppespillet, utfallet av playoff og til slutt hvem som blir vinneren. Alle prognosene vil være tilgjengelig på http://footballcup2016.bisnode.com

Webapplikasjonen vil bli oppdatert daglig gjennom hele turneringen hvor hvert lags spill og resultater hensynstas i den videre prognosen for hvordan lagene vil gjøre det videre.

-Alt er mulig innenfor sport og fotball, det er derfor vi elsker det. Ingenting kan sies med en 100% sikkerhet. Imidlertid har modeller og resultater fortløpende blitt vurdert og målt. Analysene har vist seg å være ganske gode. Det er derfor vi kan forutsi at Spania som regjerende mester har størst mulighet til å bli mester igjen 2016 , sier Andreas Psaros, Interim Commercial Lead Big Data Analytics Lab, Bisnode.

Bisnode Big Data Analyse Lab

Bisnode har etablert et analyselaboratorium for såkalte Big Data. Et laboratorium med et eget ”ecosystem” som kan prosessere enorme mengder med data. Dette innebærer at Bisnode kan matche og analysere kundenes data sammen med Bisnodes egne data, samt data som generes fra internett.

-Vi mener Bisnode Big Data Analytics Lab gjør det mulig for våre kunder å teste ut ideer om bruk av store datamengder på en sikker måte. På samme tid kan vi lære av dem. Det gir oss muligheten til å utvikle tjenestetilbud basert på disse erfaringene. Hvem ønsker vel ikke å: «fail fast learn quickly»? Laboratoriet tillater våre kunder å gjøre nettopp det, sier Marcus Hartmann, administrerende direktør Big Data Analytics Lab, Bisnode.

Se fullstendig infografikk her

Om Bisnode

Bisnode er et ledende europeisk data- og analyseselskap. Vi hjelper bedrifter med å finne og administrere sine kunder gjennom hele kundens livssyklus. Vi gjør dette ved å samle og utvikle smarte data for å gjøre våre kunder i stand til å ta smarte avgjørelser. Bisnode har 2400 personer i 18 land og har hovedkontor i Stockholm, Sverige.

For mer informasjon:

Marcus Hartmann, Executive Director Big Data Analytics Lab, Bisnode